Op woensdag 14 mei start de inschrijving voor de gemeentelijke bouwkavels voor Havezate Es, fase 3. Vanaf dan worden de volgende stappen doorlopen:
Gedurende een periode van 4 weken (tot 12.00 uur 11 juni 2025) kan iedereen zijn/haar interesse voor kavels Havezate Es, fase 3 kenbaar maken door een inschrijfformulier in te vullen via https://www.hardenberg.nl/bouwen-en-verbouwen/kavels/marslanden-ii/deelgebied-havezate-es . Dit gaat via Digid.
Inschrijfkosten zijn € 250,- per kavel. Deze kosten worden verrekend met de 1e optie. Deze termijn duurt 4 maanden. Mocht u geen optie kunnen bemachtigen bij de loting, wordt het bedrag terugbetaald. Bent u niet aanwezig bij de loting zonder u vooraf af te melden, dan ontvangt u uw inschrijfgeld niet terug. Afmelden kan tot 1 dag voor de loting.
Dubbele inschrijvingen voor vrijstaand (bv. koppels die ieder op eigen naam en eventueel fictief adres inschrijven of koppels die gaan samenwonen die ieder op eigen naam inschrijven) worden uitgesloten van loting.
Voor alle kavels geldt een zelfbewoningsplicht van 3 jaar. Kavels zijn niet overdraagbaar aan anderen. De kavels zijn niet bedoeld voor projectontwikkeling.
De inschrijvingen worden vervolgens gecheckt bij de GBA.
Als er een dubbele inschrijving is voor één van alle kavels dan zal er worden geloot. De voorkeurkeuze komt hiermee voor iedereen te vervallen. U loot dan mee voor alle kavels van het type waarvoor u zich heeft ingeschreven.
Bijvoorbeeld: Er is 1 inschrijving voor kavel 1 en voor kavel 2 zijn 2 inschrijvingen, dan wordt er geloot voor alle kavels. Ook voor kavel 1.
De inschrijvers worden uitgenodigd voor de loting.
Alle inschrijvers ontvangen voor de verloting een nummer op de avond zelf.
De (eventuele) loting / toewijzing vindt plaats op woensdag 25 juni 2025 vanaf 19.00 uur in het gemeentehuis van de gemeente Hardenberg, Stephanuspark 1 of op locatie.
De loting wordt verzorgd door de wethouder of een andere vertegenwoordiger van de gemeente (in bijzijn van de notaris).
De wethouder of gemeentelijke vertegenwoordiger trekt een nummer.
De na(am)men worden door de wethouder of gemeentelijke vertegenwoordiger voorgelezen en de perso(o)n(en) kom(en)t naar voren of iemand van het woonteam komt naar u toe.
Vervolgens wordt er een keuze gemaakt uit de kavels die nog beschikbaar zijn. De betreffende kavel wordt gemarkeerd en de gegevens van de inschrijver (hierna te noemen optant) word genoteerd.
De optant voor deze kavel heeft vanaf dat moment een optie op de kavel en dient binnen 2 weken het optiebedrag van € 250,- over te maken. Het inschrijfgeld van € 250,- wordt in mindering gebracht op de optiegelden van € 500,- die normaal gesproken gelden voor Havezate Es. Hiervoor ontvangt de optant een factuur.
Inschrijvers die zijn uitgeloot ontvangen het inschrijfgeld binnen twee weken terug op hun rekening waarvan het inschrijfgeld is overgemaakt.
Verlenging van de optie is na deze periode mogelijk voor een termijn van 4 maanden tegen betaling van € 1500,-.
Vanaf 8 maanden nadat de eerste optie is verstrekt wordt er rekenrente in rekening gebracht van 4% van de koopsom op jaarbasis.
Achter een kavel kunnen maximaal twee reservekandidaten worden geplaatst op de
verlotingsavond zelf. Deze reserveplekken worden op dezelfde avond geloot.
Als de kavel van uw wens niet meer beschikbaar is, kunt u zich als reserve laten plaatsen achter desbetreffende kavel (mits er niet meer dan 2 reserves zijn).
Vanaf de eerstvolgende werkdag kan een ieder de “overgebleven” kavels in optie nemen of zich reserve laten zetten achter de in optie gegeven kavels. Er mogen dan meer dan 2 reserves achter een kavel worden gezet. Toewijzing geschied op basis van volgorde van binnenkomst per mail/telefonisch contact.
Daarna volgen de volgende stappen:
U kunt als koper van een kavel gebruik maken van een aantal aantrekkelijke regelingen, zoals de kavelreserveringsregeling en leegstandswet. U kunt zich vast in deze regelingen verdiepen. Natuurlijk kunt u voor meer informatie terecht bij het Woonteam van de gemeente Hardenberg op 14 0523 en op https://www.hardenberg.nl/inwoners/wonen/kavels/regelingen.html
Win informatie in bij aannemers of informeer wat het gaat kosten om zelf een woning
te bouwen.
Breng de overige kosten voor uzelf in beeld. U krijgt namelijk niet alleen te maken met de aanschaf van de woning en de kavel, maar ook met bijkomende kosten zoals de aansluiting op nutsvoorzieningen, kadasterkosten en notariskosten. In de brochureregeling in het rechtermenu https://www.hardenberg.nl/inwoners/wonen/kavels/regelingen.html vindt u een korte opsomming. Wilt u duurzaam bouwen? Houd hier ook rekening mee.
Informeer bij een hypotheekverstrekker naar de mogelijkheden. Afhankelijk van de hypotheekverstrekker neemt dit traject vanaf het eerste bezoek tot een offerte ongeveer twee maanden in beslag. Zorg dat u over alle benodigde informatie beschikt zoals de loongegevens, een geldig identificatiebewijs, pensioengegevens, wel of geen BKR-registratie. In een later stadium vraagt de hypotheekverstrekker ook om de aannemings- en koopovereenkomst.
Wanneer wordt gekozen voor een notaris buiten de gemeentegrenzen, kan dit extra kosten met zich meebrengen (zoals volmacht/onderzoekskosten etc.). Deze kosten zijn voor de koper.
Informeer wat de regels en voorschriften zijn volgens het bestemmingsplan, zodat u niet voor verrassingen komt te staan bij een vergunningaanvraag. U kunt hiervoor contact opnemen met de Publieksdienst van de gemeente Hardenberg op 14 0523.
Tevens vindt u de informatie over het bestemmingsplan op https://www.hardenberg.nl/inwoners/bouwen/ruimtelijke-plannen/bestemmingsplannen/havezate-es-vastgesteld.html
Hebt u een kavel gekocht, maar is de koopakte nog niet gepasseerd? Houd er dan rekening mee dat acties die u onderneemt, zoals het laten uitvoeren van een sonderingsonderzoek, het maken van de bouwtekening of het aanvragen van een omgevingsvergunning voor eigen rekening en risico zijn.
Wanneer u daadwerkelijk overgaat tot het kopen van de kavel, tekent u de koopovereenkomst van de kavel. Na het terugsturen van het ondertekende exemplaar wordt de koopovereenkomst nog een keer door koper naar de hypotheekverstrekker gestuurd voor een laatste controle.
De definitieve koopovereenkomst passeert bij de notaris op hetzelfde moment als de hypotheek.
Vraag de benodigde vergunningen aan. Neem voor meer informatie hierover contact op met de Publieksdienst van de gemeente Hardenberg op 14 0523. Het aanvragen van een omgevingsvergunning voor de bouw van een nieuwe woning duurt ongeveer 8 weken. Daarna volgt er nog een bezwaartermijn van 6 weken waarna de vergunning onherroepelijk is (afhankelijk van Wkb).
Indien u met een aannemer gaat bouwen, kunt u het contract met de aannemer tekenen.
Wilt u meer weten over de kavels en de regelingen die de gemeente Hardenberg aanbiedt? Neem contact op met het Woonteam van de gemeente Hardenberg.
14 0523
woonteam@hardenberg.nl